Clear Sky

8°C

Kołobrzeg

29 marca 2024    |    Imieniny: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy
29 marca 2024    
    Imieniny: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

reklama

regina kołobrzeg


Pod koniec października, jak co roku, cała Polska przygotowuje się do 1 listopada, Dnia Wszystkich Świętych. W tym czasie, w zadumie pochylimy się nad grobami bliskich nam osób ze zniczem lub wiązanką kwiatów. Dziś postaramy się Państwu przybliżyć zarówno specyfikę, jak i funkcjonowanie zakładu, dzięki któremu ta ostatnia droga bliskiej nam osoby bywa łatwiejsza do przebrnięcia. Rozmawiamy z Panią Kariną Ambroziak, reprezentującą zakład pogrzebowy „REGINA-KOŁOBRZEG”.



- Należy Pani do drugiego pokolenia, które prowadzi zakład pogrzebowy Regina.
Karina Ambroziak: Tak to można ująć, jesteśmy rodzinną kołobrzeską firmą, od samego dzieciństwa obcowałam z tą branżą, kilka lat temu napisałam i obroniłam pracę licencjacką w kontekście funkcjonowania tej branży.

- Zbliża się Święto Zmarłych, czy Pani w jakiś szczególny sposób to święto celebruje?
K.A.: Oczywiście, rodzice wychowali nas w duchu katolickim. Te wartości przekazali mi i siostrze. Co roku wspólnie odwiedzamy groby bliskich nam osób, zarówno członków rodziny, jak i tych, które przez lata prowadzenia zakładu pogrzebowego szczególnie utkwiły nam w pamięci.

- Rozumiem przez to że, są pogrzeby które w szczególny sposób Państwo wspominacie?
K.A.: Oczywiście. Przez te wszystkie lata przygotowaliśmy wiele ceremonii, jednak są takie, które ze względów sympatii do osoby zmarłej, czy ich rodzin zapadają w pamięci i sercu na lata. Każde przyjęte zlecenie organizacji ceremonii pogrzebowej jest przez nas zawsze traktowane indywidualnie, nasza rola na wstępie polega przede wszystkim na przedstawieniu rodzinie pełnej opcji świadczonych przez nas usług, ale to rodzina wybiera ich zakres i formę, często zaskakując nas samych innowacyjnymi pomysłami. Niczego rodzinie zmarłej osoby nie narzucamy, wręcz staramy się aby w pierwszym kontakcie skupić się tylko na zaplanowaniu formy pochówku, dnia i godziny jej organizacji. Zazwyczaj na drugi dzień, gdy te silne emocje częściowo opadną (choć nie zawsze) przedstawiamy, czy też proponujemy wybór trumny, urny, wieńców i pozostałych rzeczy, które wpływają na przebieg i organizację pogrzebu.

- Wiele obecnie się słyszy o ewentualnym poszerzeniu granic naszej nekropolii o tereny przyległe do parafii Św. Wojciecha i ul. Witosa, co Pani sądzi o tych działaniach?
K.A.: Obecnie wydaje się, że jest to dobre rozwiązanie, które zabezpieczy nam funkcjonowanie cmentarza w tym miejscu na kolejne trzydzieści, czterdzieści lat. Jednak analogicznie do tych działań „miasto” powinno równocześnie skupić się na przyszłości i szukać miejsca na nową nekropolię. Od kilku lat widać wzrost kremacji jako formy pochówku i funkcjonowania tak zwanych grobów „rodzinnych” do których można w perspektywie złożyć następnych kilkanaście urn. Ta tendencja oczywiście poza wymiarem finansowym daje możliwość optymistycznego postrzegania i funkcjonowanie cmentarza w obecnym miejscu jeszcze przez dziesięciolecia. Nie mniej, sama kremacja jest nadal formą pochówku, która nie dla wszystkich jest do zaakceptowania, a tradycyjny przebieg uroczystości pogrzebowej nadal stanowi zdecydowanie większą ich liczbę.

- Jak z perspektywy lat ocenia Pani zmiany, jakie dotyczą branży pogrzebowej?
K.A.: Tu oczywiście poza ogólnokrajowymi zmianami tendencji, czy też właśnie formy pochówku, bliżej mi do ocenienia tego, co się przez ostatnie 15 lat zmieniło w samym Kołobrzegu czy powiecie. Nasza branża przeszła radykalną metamorfozę, oczywiście na plus.
Sama „REGINA” zaczęła swoją działalność w małym biurze przy ul. Wolności. Po kilku latach przenieśliśmy biuro do większego lokalu przy ul. Św. Wojciecha, gdzie obecnie organizujemy w ramach świadczonych usług stypy, a od ponad roku funkcjonujemy przy ul. Witkowice 5. Przez wiele lat szukaliśmy miejsca w którym moglibyśmy zaproponować mieszkańcom Kołobrzegu i okolic kompleks usług w jednym miejscu. I tak w ubiegłam roku powstał nowoczesny obiekt, w którym poza biurami, kwiaciarnią, wystawą, magazynami czy obszerną salą pożegnań, mieści całe zaplecze. Potocznie mówiąc prosektorium wraz z chłodniami i pomieszczeniami do przygotowania ciał. Jest to jeden z najnowocześniejszych tego typu kompleksów w Polsce.

-  Czy w prowadzonej przez Panią działalności widzi Pani jakieś zagrożenia?
K.A.: Oczywiście, ja sama staram się i uczulam swych współpracowników, że w naszej branży i jej funkcjonowaniu wszystkie zakłady pogrzebowe powinny postępować według ogólnie przyjętej etyki, zasad oraz przepisów prawa. Niestety co jakiś czas media ogólnopolskie donoszą o niepokojących działaniach różnych firm. Problem branży pogrzebowej obecnie polega na tym, że do prowadzenia zakładu pogrzebowego nie są wymagane żadne zezwolenia, doświadczenie czy uczestnictwo w szkoleniach itp. Dla wielu osób, choćby tych, które wracają do kraju z emigracji „zarobkowej” z wypracowanym tam kapitałem wydaje się, że to świetny biznes. Jednak zakup karawanu i „trzech” trumien nie wystarczy. Zlecenia nie przyjdą na zawołanie. Brak doświadczenia, brak doświadczonej kadry, brak podstawowej wiedzy i realiów funkcjonowania na rynku, często doprowadza do sytuacji, w której rodzina decydując się na zlecenie organizacji pogrzebowej takiej firmie, nie będąc świadoma konsekwencji i zagrożeń. Taka firma nie jest w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań. I tak dochodzi do sytuacji, w której zakład pogrzebowy świadcząc usługi na skraju opłacalności, radykalnie obniża jakość świadczonych usług, co w konsekwencji rzutuje na ogólny, zły obraz postrzegania całej branży. Prowadzenie zakładu pogrzebowego jest bardzo trudne, wymagające nie tylko nakładów ale i zaufania publicznego. Należy mieć w sobie bardzo dużo pokory i empatii.

- W jaki sposób radzi sobie Pani z ogólnym problemem kadrowym na rynku pracy?
K.A.: Od samego początku funkcjonowania „Reginy” wspieramy się współpracownikami, którzy swoim wieloletnim doświadczeniem oraz nieustannym podnoszeniem kwalifikacji w sposób profesjonalny i godny reprezentują naszą firmę. Zgrany zespół to podstawa prowadzenia każdego przedsiębiorstwa. Jesteśmy rodziną. Wspieramy się i możemy na siebie liczyć zarówno w pracy jak i poza nią.

- Co sądzi Pani o programie Kołobrzeskiej Karty Mieszkańca i czy Regina przystąpiła do tego programu?
K.A.: Na wstępie muszę wyprowadzić Panią z błędu co do przystąpienia do samego programu. To że Zakład Pogrzebowy Regina honoruje kartę mieszkańca jest oczywiście niepodważalnym faktem. Umożliwiło to wielu rodzinom skorzystanie z szerszej gamy oferowanych przez nas usług. Jesteśmy Kołobrzeską firmą i utożsamiamy się z mieszkańcami, ich sukcesami jak i problemami. To w dużej części dzięki ich zaufaniu i zleconym usługą jesteśmy prężną firmą, która cyklicznie wspiera działalność charytatywną. Ostatnimi czasy skupiliśmy się na pomocy finansowej dla Kołobrzeskiego Schroniska dla Zwierząt. Sama mam czworonogi w domu, wiem ile miłości, opieki i uwagi potrzebują.

- Usługi pogrzebowe przez wiele rodzin postrzegane jest przez pryzmat wydatków z tym związanych, jak Pani to ocenia?
K.A.: Rzeczywiście prawdą jest to, że organizacja pogrzebu, ale i pozostałych uroczystości wplątanych w nasze życie takich jak: chrzest, komunia, zaręczyny czy wesele  niesie za sobą konieczność ponoszenia kosztów. Przy czym zaznaczę że ceny świadczonych usług niezależnie kto usługę wykonuje „Regina” czy inna firma są bardzo porównywalne wobec siebie. Owszem konkurujemy ze sobą, jednak nie cenami a jakością świadczonych usług. Przy czym zaznaczę że na ogólne koszta składa się nie tylko zakup trumny, (która kosztuje od 500 zł do kilku tysięcy) bądź urny (której cena wynosi od 120 wzwyż) jak i pozostałych usług związanych z organizacją ceremonii, które w zależności od preferencji i oczekiwań rodzin mogą znacznie się między sobą różnić. Nie bez znaczenia są tu opłaty pobierane przez administrację cmentarza. Są to kwoty które potrafią niejednokrotnie oscylować przy progu zasiłku pogrzebowego. Pomimo tego organizujemy wiele ceremonii, gdzie zasiłek pogrzebowy w 100% jest wystarczający. W większości przypadków rodziny jednak wybierają ponad standardowy zakres usług, czy zakupionych utensylia pogrzebowych, a tu górnej granicy praktycznie nie ma. Jednakże, jak wcześniej wspomniałam, to rodzina znając swoje możliwości decyduje o przebiegu i formie pochówku. My, niezależnie od poniesionych kosztów, zawsze poczynamy starania by godnie i z pełnym szacunkiem dla osoby zmarłej i jej bliskich tą ostatnią drogę zorganizować i poprowadzić.

- Wielu rodaków obecnie żyje poza granicami kraju i tam też odchodzą. Czy często rodziny decydują się na sprowadzenie bliskiej im osoby do kraju?
K.A.: Oczywiście świadczymy nasze usługi i w tym zakresie, choć same procedury nie należą do najprostszych poczynając od uzyskania wszelkiej niezbędnej dokumentacji, zezwoleń i samego transportu. Posiadamy „flotę” nowoczesnych karawanów posiadających certyfikaty i spełniających rygorystyczne normy UE. W bardzo wielu przypadkach pomogliśmy rodzinom, sprowadzając ich bliskich nawet z tak egzotycznych i dalekich  krajów jak Chiny, Australia, Wietnam czy Urugwaj.

- Jakie ma Pani Plany zawodowe na najbliższe lata?
K.A.: Obecnie Zakład Pogrzebowy Regina jest na etapie realizacji dużej, kluczowej dla nas i mieszkańców inwestycji. Ale szczegóły pozwolę przedstawić Pani przy następnym spotkaniu, na jej otwarciu wiosną

- Dziękuję za rozmowę.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama