Overcast Clouds

10°C

Kołobrzeg

28 marca 2024    |    Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
28 marca 2024    
    Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

reklama

kołobrzeg, miastokolobrzeg.pl, wodociągi, taryfyZarząd spółki zwołał konferencję, celem wyjaśnienia swoich spraw sądowych, wysokości taryf i oskarżeń i nieprawidłowości ze strony gmin.


Prezes Paweł Hryciów wyjaśnił, że w 2009 roku wspólnicy jednogłośnie przystąpili do zmiany umowy spółki. Jej konsekwencją było wprowadzenie dopłat do spółki. Gmina Gościno jednak zaskarżyła do sądu ubiegłoroczną uchwałę wspólników spółki. To tylko jeden z aktualnych sporów sądowych, które toczą się w Sądzie Okręgowym w Koszalinie (przeczytaj).

Prezes przypomniał, że zrealizowana inwestycja w ramach Funduszu Spójności, była wspólną inicjatywą gmin w zakresie przebudowy sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie powiatu kołobrzeskiego i gminy Sławoborze. Gdyby nie ta inwestycja, aby podnieść jakość życia mieszkańców w tym zakresie, gminy musiałyby średnio oszczędzać 15 lat. Wybrano jednak wariant dla mieszkańców korzystny. Spółka zaciągnęła kredyt, a wszystkie gminy go poręczyły. Konsekwencją tego jest wzrost kosztów spółki w zakresie wykonania inwestycji, jej amortyzacji i eksploatacji. Gminy powinny wnosić suwerennie dopłaty do spółki, które zasadniczo są tożsame z podatkami, które Miejskie Wodociągi i Kanalizacja odprowadzają do gmin każdego roku. Spółka podatki zapłaciła, a gminy, pomimo ciążącego na nich obowiązku, dopłat nie wniosły i sprawę wniosły do sądu. Prezes pokazał opinię biegłego sądowego, który dowodzi złej kondycji finansowej spółki i zasadności dopłat, bez której Wodociągi sobie nie poradzą. Gmina Gościno tę opinię zaskarżyła, ale kolejna opinia te ustalenia podtrzymała. Wyrok w tym sporze powinien zapaść najpóźniej na początku przyszłego roku.

W sprawie kosztów spółki, prezes Hryciów zwrócił uwagę na zmniejszenie kosztów spółki poprzez racjonalizację wydatków i wprowadzone oszczędności. Wodociągi oszczędzają m.in. na opłatach bankowych czy energii. Natomiast jeżeli idzie o wzrost kosztów, to: amortyzacja, paliwa płynne, energia, opłaty za zamieszczenie urządzeń w pasie drogowym, opłata za korzystanie ze środowiska oraz podatek od nieruchomości. Koszty wzrosły o ponad 5 milionów złotych i jak zaznaczył prezes, spółka nie ma wpływu na ich obniżenie.

Prezes zaprzeczył, aby Wodociągi sponsorowały Kotwicę. Łączna kwota darowizn to 8400 zł w tym roku. Nie ma w tym Kotwicy Kołobrzeg. Największa tegoroczna darowizna to 1500 zł na Fundację Bezpieczny Powiat na zakup wozu ratowniczo-gaśniczego dla Straży Pożarnej. Na pytanie naszej redakcji prezes przyznał jednak, że w 2010 roku spółka pożyczyła Kotwicy piłkarskiej 150 tysięcy złotych. Kotwicy przedłużono termin spłaty do końca roku. Paweł Hryciów zaznaczył, że w przypadku braku spłaty, spółka przystąpi do odzyskania tych pieniędzy. Pożyczka jest oprocentowana z korzyścią dla spółki.

Zarząd wyjaśnił, że na koniec roku, gminy będą winne spółce ponad 8 milionów złotych bez odsetek. Prezes nie potrafił odpowiedzieć, jak w przypadku wygranej przez spółkę sprawy w sądzie zostanie rozsądzona kwestia odsetek. Zaznaczył jednak, że spółka zachowa płynność finansową, posiada odpowiednią rezerwę w postaci pożyczki w związku z brakiem dopłat, ale do dnia dzisiejszego pieniądze te nie zostały uruchomione. Zarząd planuje zamknąć rok zyskiem księgowym w kwocie ok. 500 tysięcy złotych.

Na koniec, prezes Hryciów odniósł się do kosmicznych taryf z księżyca i pokazał, jak wygląda na przykład układ cen w powiecie białogardzkim, gdzie cena metra sześciennego za wodę i ściek w gminie Białogard to ponad 48 złotych plus miesięczny abonament, który w tym rejonie obowiązuje. Jak zaznaczył zarząd w naszym rejonie tak nie ma i ceny są niższe, a ich wysokość nie zależy od "widzimisię" członków zarządu, ale od kosztów i decyzji wspólników. Paweł Hryciów opowiedział o kilkunastu spotkaniach z wójtami w sprawie wysokości taryf, ale na żadną z propozycji nie było zgody. 18 listopada miało się odbyć zgromadzenie wspólników, na którym gminy miały się zgodzić na wspólne ceny, dopłatę do spółki w wysokości ponad 5 milionów złotych i wycofanie spraw z sądu. Posiedzenie się nie odbyło, bo nie pojawił się nikt z Gościna. Stąd do gmin wysłano taryfy o najwyższych stawkach, dla Ustronia ponad 13 zł, dla Sławoborza ponad 47 zł, dla Siemyśla ponad 41 zł, dla Rymania ponad 38 zł, dla Dygowa ponad 34 zł.

Prezes nie obawia się również odrzucenia taryf przez gminy (przeczytaj). Spółka nie zgadza się na zarzuty postawione w uchwałach trzech rad gmin i ustosunkuje się w tej sprawie w piśmie do wojewody zachodniopomorskiego, który może uchylić uchwały, w który radni odrzucili taryfy.

kołobrzeg, miastokolobrzeg.pl, wodociągi, taryfy

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama