Śmiertelny wypadek na przejściu przy tymczasowym targowisku na nowo otworzył dyskusję na temat poprawy bezpieczeństwa pieszych na pasach. Pojawiły się różne pomysły naszych czytelników, dotyczące zmniejszenia ograniczeń prędkości oraz przebudowy przejść, ale czy to pomoże?
W styczniu, w Kołobrzegu doszło do kilku potraceń na przejściach dla pieszych. Pierwsze, 5 stycznia - rowerzysta został potrącony na przejeździe dla rowerów na Bogusława X, 9 stycznia na Młyńskiej, 16 stycznia potrącony został starszy mężczyzna przy Koperniku i 31 stycznia na przejściu dla pieszych obok cmentarza prowadzące na tymczasowe targowisko. To ostatnie zdarzenie zakończyło się śmiercią pieszej. Wszystkie łączy jedno: do zdarzeń doszło na przejściach dla pieszych.
Wydawać by się mogło, że przejścia są dobrze oświetlone, bo obok wielu znajdują się latarnie. Jednak z doświadczenia wiemy, że po zmroku, kiedy ruch jest zwiększony przez osoby wracające na przykład z pracy, pieszy jest kompletnie niewidoczny przeważnie ubrany na czarno, ponieważ kierowcy oślepiają się nawzajem światłami. Co można byłoby jeszcze zrobić? Sposobem na poprawę bezpieczeństwa, są stosowane specjalne nawierzchnie antypoślizgowe bezpośrednio przed przejściem. Takie rozwiązania jak elementy odblaskowe czy dodatkowe oświetlenie oraz lampy ostrzegawcze uruchamiane przez czujniki, sprawdzają się zwłaszcza w nocy (jest tak np. przy szkole muzycznej). W niektórych miejscach trzeba byłoby rozważyć montaż progów zwalniających i doświetlenia dedykowanego, lub montować jak na autostradach pasy sygnalizujące zbliżanie się do przejść.
Jednym z rozwiązań, które w Polsce poprawia bezpieczeństwo pieszych, jest sygnalizacja świetlna. Od wielu lat mówi się o tym np. przy Szpitalnej, Solnej/Zwycięzców lub przy rondzie na Zdrojowej. Na Islandii czy w Paryżu można się spotkać z tzw. pasami 3D. Kierowca, zbliżając się do takiego przejścia, ma wrażenie, że namalowane pasy mają postać trójwymiarowej bryły leżącej na ulicy, co zmusza do zredukowania prędkości. Takie rozwiązanie można spotkać także w Polsce.
Po zmianie przepisów ustawodawca nałożył w tym roku na kierowców dodatkowe obowiązki: kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia, ma zachować szczególną ostrożność oraz zmniejszyć prędkość. Progi zwalniające, azyle czy wyniesione przejścia, służą właśnie temu celowi.
Jak poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych?

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.
Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.