Nasz Czytelnik pyta, czy i przed kim odpowiada zarząd wspólnoty za decyzje swoje i działającego w imieniu wspólnoty zarządcy.
We współpracy z Kołobrzeskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego kontynuujemy cykl artykułów na temat zarządzania i administrowania lokalami mieszkalnymi. Będziemy poruszali bieżącą tematykę obecną we wspólnotach mieszkaniowych i spółdzielniach, a także odpowiadać na wybrane pytania Czytelników, które można wysyłać na naszą redakcyjną skrzynkę pocztową ( poczta@miastokolobrzeg.pl ).
W większych wspólnotach, zarząd nie działa samodzielnie, ale z upoważnienia właścicieli, wybiera i podpisuje umowę z zarządcą. Zarządca zostaje upoważniony do działania w imieniu i na rzecz wspólnoty. Powstaje więc częste pytanie, kto odpowiada za decyzje organu, jakim jest zarząd, a także za decyzje, a tym samym, co się zdarza zarządcy. Odpowiedź jest prosta. Odpowiada zarząd, bo to zarząd został wybrany i jemu powierzono określone prawa, jak i obowiązki, a często także wynagrodzenie. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać dobrego i kompetentnego zarządcę, o co na rynku kołobrzeskim niekoniecznie musi być łatwo, a przynajmniej tak wynika z e-maili naszych Czytelników.
Za decyzje zarządcy odpowiedzialność ponosi zarząd wspólnoty. Oznacza to, że zarząd powinien regularnie kontrolować działania zarządcy, ewentualnie je modyfikować i wydawać zalecenia. Za błędy, niewykonanie decyzji administracyjnych lub innych nakazów, zarządowi grozi grzywna, a nawet kara pozbawienia wolności, o czym ostatecznie decyduje sąd. Zarząd odpowiada również przed właścicielami, którzy na zebraniu mogą członków zarządu odwołać.
Powyższe reguluje kwestie administracyjne. Natomiast w zakresie odpowiedzialności cywilnej, zarządcy posiadają odrębne ubezpieczenie, podobne wykupują także same wspólnoty. Warto jednakże pamiętać, że o ile właściciele podczas zebrania mogą oceniać i kontrolować działania zarządu, o tyle w sprawach prawem przepisanych, mogą to robić inne organy, na przykład Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego czy Straż Pożarna.
Reklama
Kołobrzeskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. oferuje profesjonalne usługi w zakresie zarządzania i administrowania lokalami mieszkalnymi, użytkowymi i garażami. Jesteśmy firmą działającą od ponad 15 lat na rynku kołobrzeskim. Zarządzamy i administrujemy największą powierzchnią zasobów mieszkalnych i lokalowych w Kołobrzegu. Nasz zespół administratorów, inspektorów budowlanych, księgowych, prawników i wykwalifikowany zespół techników, pozwalają nam zapewnić sprawne i funkcjonalne zarządzanie i administrowanie nieruchomościami oraz zagwarantowanie bezpieczeństwa mieszkańców przy racjonalnym poziomie kosztów.
Organizujemy zebrania Wspólnot. Pośredniczymy w zawieraniu umów dotyczących wykonywania usług remontowych, dostaw wody, energii elektrycznej i cieplnej. Współpracujący z nami podwykonawcy zapewniają najwyższą jakość świadczonych usług. Zapewniamy także całodobowe dyżury telefoniczne w przypadku wystąpienia jakichkolwiek awarii. Oferujemy niskie koszty zarządzania nieruchomości - stawki już od 50 groszy za metr kwadratowy. W cenie zarządzania wykonujemy wszystkie czynności administracyjne, wykonywane przez wykwalifikowaną kadrę, pełną obsługę księgową, prawną i techniczną. Dla wspólnot liczących powyżej 30 lokali, oferujemy bezpłatne przeglądy budowlane: roczne i pięcioletnie.
Zapraszamy do podjęcia współpracy.
Kołobrzeskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego
ul. Artyleryjska 3, 78-100 Kołobrzeg
tel. 94 35 474 71, fax 94 35 425 74
www.ktbs.pl
UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.
Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.