Overcast Clouds

10°C

Kołobrzeg

28 marca 2024    |    Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
28 marca 2024    
    Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

reklama

kolej kołobrzeg

Publikujemy dziś list, jaki dotarł do naszej redakcji, związany z przebudową szlaku prowadzącego do Kołobrzegu z Goleniowa na linii 402 Goleniów-Koszalin. Nasz czytelnik, choć opisuje swoją wizję przebiegu koeli, co szanujemy, chyba na kolei się nie zna. Od razu zdementujemy kwestie wycinki drze w Podczelu, gdyż te działania PLK były związane z utrzymaniem bezpieczeństwa na obecnym szlaku. Autor przesadził także z prędkościami wszystkich pociągów, zwłaszcza towarowych i zignorował fakt istnienia linii 202 Gdańsk-Stargard, którą również można obsługiwać ruch towarowy. Dotyczy to także parametrów hamowania i hałasu pociągów. Niemniej postanowiliśmy ten głos w dyskusji o przyszłości kołobrzeskiej kolei opublikować.

Dzień dobry szanowna redakcjo

Zwracamy się do Państwa z następującą sprawą w imieniu mieszkańców. Media to istotna sfera naszego życia i rozumiemy że trzecia siła w państwie dlatego ufamy, iż zainteresujecie się Państwo tą strategiczną sprawą dla naszego miasta. Co ważne, od Gdańska do Kołobrzegu (przez Słupsk i Koszalin) mają biec dwa tory, po których składy będą mogły rozwijać nawet do 200 km/h. W samym Kołobrzegu planowane są dwa dodatkowe przystanki kolejowe - w okolicy osiedli Ogrody i Radzikowo. Wybudowany ma zostać trzeci peron. Zlikwidowana zostałaby kładka nad torami, a w jej miejsce powstałoby jedno z dwóch przejść podziemnych. Drugie od samego dworca wiodło by na ulicę Zdrojową. Jedno z założeń zakłada również kładkę nad torami, ale z ulicy Kołłątaja na ulicę Myśliwską. Tamtędy też mogłyby przejeżdżać samochody. Wszystko jest w fazie projektu. (zobacz) Postaram się wykazać że założenia projektowe dotyczące linii kolejowej Koszalin-Kołobrzeg są błędne.

Magistrala Nadbałtycka to ważny projekt, w skali Pomorza łączący główne porty naszego kraju i jest ważny z punktu widzenia militarnego, więc projekt na pewno będzie realizowany wcześniej czy później. Z punktu widzenia Kołobrzegu lepiej później. Podam teraz argumenty optujące za tą tezą.

Nie wiem czy znacie Państwo plany dotyczące tej magistrali, ale uznaję, że tak, skoro PKP PLK wycina już drzewa w Podczelu. Na całej długości magistrali planowane są dwa tory, zaś prędkość przelotową określono do 200 km/h. Mieszkańcy Kołobrzegu, Sianożęt, Ustronia Morskiego, Gwizdu,Tymienia i Borkowic staną się zakładnikami PKP PLK. Do samych Borkowic od strony Kołobrzegu jest zlokalizowanych około 25 przejazdów kolejowych. Alternatywą dla mieszkańców powiatu jest ulokowanie szlaku szybkiej kolei z dala od siedlisk i połączenie go w miejscu, w którym łączy się nowy 5 km odcinek ze szlakiem kolejowym od strony Białogardu. W takim układzie Magistrala Nadbałtycka dzieliłaby się na dwie części, co nie miałoby wpływu na przepływ towarów, a znacząco polepszyłoby życie mieszkańców powiatu.

Proponowana nowa trasa przecina tylko dwa ciągi komunikacyjne w Kukince za Tymieniem droga może biec nad torami ze względu na ukształtowanie terenu możliwy jest wiadukt.

Przejazdy kolejowo-drogowe spowalniające ruch składów.

Miejsce połączenia się dwóch szlaków kolejowych wraz z istniejącą linią od strony Białogardu.

Przyczyną takiego stanu rzeczy będzie układ dwutorowy kolejowego szlaku komunikacyjnego, który stanie się głównym szlakiem łączącym polskie porty. Co za tym idzie, znacząco zwiększy się częstotliwość przejeżdżających szlakiem składów kolejowych i trzeba sobie zdawać z tego sprawę, iż nie będą to pociągi tylko z turystami. Magistrala ma na celu szybkie przemieszczanie ładunków z portu Świnoujściu Gaz LPG i portu w Gdańsku z produktami z rafinerii. Jest to istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Obecny układ torów przecina wyżej wymienione miejscowości i utrudnia układ komunikacyjny. Nie trzeba bujnej wyobraźni by przewidzieć co się stanie jeśli PKP PLK zacznie dostosowywać szlak do prędkości 200 km/h i wyższej. W znakomitej większości mieszkańcy tych miejscowości (również Pani przyszli wyborcy) nie zgadzają się na takie zmiany które utrudnią im życie. Będzie tak jeśli PKP PLK zrealizuje plan w obecnym kształcie. Oczywiście nikt nie jest za tym, by wstrzymywać projekt, bo sama magistrala kolejowa podniesie rangę Kołobrzegu, ale trzeba zadać sobie pytanie, jakie długoletnie skutki przyniesie w obecnym kształcie? Dwa tory tuż przy Ekoparku i pędzące pociągi z chemikaliami lub jeszcze szybsze z turystami.

Jak widać na mapie niżej zaznaczony jest kierunek zlewni rzeki Parsęty, białe strzałki pokazują kierunek spływu wód a co za tym idzie i spływu możliwych zanieczyszczeń. Zakładając całkiem hipotetycznie, iż w miejscu w którym na mapie widzimy coś w rodzaju wybuchu, następuje rozszczelnienie cysterny kolejowej lub samochodowej z produktami ropopochodnymi lub innymi chemicznymi produktami, możemy się spodziewać, że przez następne dziesięciolecia nasza borowina nie będzie się nadawać do użytku o ile w ogóle. Woda razem z zanieczyszczeniami spłynie wodami podskórnymi do rzeki Parsęty mijając (nie omijając) po drodze kołobrzeską kopalnię borowiny i zanieczyszczając złoża. Zauważyć należy, iż w momencie takiego samego kryzysu, lecz po nowym przebiegu torów, który proponujemy, zanieczyszczenia w żaden sposób nie spłyną w stronę borowiny wystarczy zapytać o to pierwszego lepszego hydrologa.

Niech Państwo sobie wyobrażą jaki hałas powoduje skład pędzący 200 km/h naszym Ekoparkiem i zaczynający hamowanie będzie go słychać na plaży. Proponowane rozwiązanie : usunięcie szlaku kolejowego od Bagicza do lokomotywowni Kołobrzeg i skierowanie ruchu trasą alternatywną spowoduje że uwolnimy Obszar Natura 2000 od wpływów cywilizacji. Bez hałasu pociągów lęgowiska ptaków w Ekoparku na pewno staną się liczniejsze, a całyEko park stanie się nierozerwalną całością przez którą w miejscu torów biegnie trasa rowerowa po starym torowisku z możliwością zjazdu na działki.


Po przeniesieniu torów wystarczy na drodze, która przecina borowinę postawić znak zakazu wjazdu z dla pojazdów niebezpiecznym ładunkiem mogącym zanieczyścić wody gruntowe i mamy zabezpieczony Ekopark wraz z borowiną. Niestety Kołobrzeg nie ma zdywersyfikowanego przemysłu i utrata borowiny mocno uderzy w miasto.

1.  Ekonomia i bezpieczeństwo .
Zmiana trasy spowoduje znaczne przyspieszenie prędkości składów, a co za tym idzie czas przejazdu pociągów.
a) Po pierwsze nowy przebieg torów i jego nowoczesna geometria spowoduje likwidacje zakrętów przez co zwiększy się prędkość przelotowa składów, na   5 kilometrach torów w łagodnym luku składy będą się poruszały szybciej niż na projektowanej obecnie linii .
b) Zlikwidowane zostaną aż trzy przejazdy kolejowe przez co zwiększymy bezpieczeństwo w Kołobrzegu. Kolej zyska na tym, iż nie będzie musiała  modernizować tych  przejazdów. Ponadto kolej nie będzie musiała walczyć o utrzymanie dwóch oddzielnych szlaków kolejowych szczególnie trudnych do utrzymania na kołobrzeskich torfach .
c ) W momencie podjęcia decyzji o przeniesieniu torów PKP PLK  może wykorzystać materiały z likwidowanej linii co znacznie obniży koszty. Gmina Kołobrzeg na pewno z chęcią wykorzysta  tereny po nasypie kolejowym robiąc drogę lub ścieżkę rowerową. Co na to Pan Tamborski?
d) Mieszkańcy osiedla Ogrody obecnie otoczeni torami zyskają ciszę i spokój.
Bez względu na porę dnia czy nocy maszyniści muszą w Polsce używać sygnału dźwiękowego przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym. Z 5 przejazdów kolejowych zostaną tylko 2, a przystanek kolejowy za "Leklerkem" będzie mógł obsługiwać pociągi z dwóch kierunków z Koszalina i Białogardu jednocześnie, a ponieważ będzie tylko jeden, będzie taniej.
e) zlikwidujemy zatory i korki w mieście bo w stronę uzdrowisk nie będzie już trzeba czekać na podniesienie szlabanów lub używać niestrzeżonego przejazdu na Wschodniej. Zostaną tylko dwa przejazdy z potrójnym układem torowiska.  

Najważniejsza jest ekologia, ale nie możemy zapominać o względach ekonomicznych i bezpieczeństwa. Każdy ekonomista i projektant dowiedzie, że ta opcja jest tańsza w utrzymaniu jak i być może w budowie. Pomimo wycinki drzew w Podczelu może jeszcze nie jest za późno na zmianę projektu co spowoduje wymierne korzyści dla  miasta .

Z poważaniem mieszkańcy Kołobrzegu i okolic. Wasi czytelnicy.      

Jednocześnie informujemy że sami będziemy tworzyć oddolnie inicjatywy w celu realizacji projektu w tej formie. Niech nie zdziwi potem nikogo niezadowolenie mieszkańców bo jeszcze jest czas na zmiany.

Robert Wągrowski inż. bud.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama