menu
Ogłoszenia ***  Znaleziona karta płatnicza   (Inne)  ***  !! Turkiye Kebab Dźwirzyno Zatrudni !!  (Dam Pracę)  ***  Sprzedawcę do sklepu z odzieżą  (Dam Pracę)  *** 

Chcą wydobyć Dorniera i szczątki dzieci

informacje kołobrzeg, rogowo, jezioro resko, dornier, szczątkiJezioro Resko i baza w Rogowie od dawna budzi zainteresowanie historyków i pasjonatów. Wszyscy próbują zgłębić tajemnicę, jaką skrywa dno jeziora.


Rozwój militarny okolicy Kołobrzegu nastąpił w drugiej połowie lat 30-stych. III Rzesza inwestowała szczególnie w bazy lotnicze. Gdy 16 marca 1935 roku zamiast "Reichswery" pojawił się "Wehrmacht", plany rozbudowy sił wojskowych były już gotowe. W samym mieście przystąpiono do rozbudowy koszar, zarówno piechoty jak i artylerii. Zbudowano również nowe koszary przy ul. Koszalińskiej (obecnie mieści się tam Batalion Remontowy). Jednocześnie, pod Kołobrzegiem powstały dwie bazy lotnicze. Pierwsza z nich zaczęła powstawać w miejscowości Bagicz. Propaganda niemiecka oficjalnie podawała, że budowano tam fabrykę proszku do prania "Persil". Docelowo, w Bagiczu mieścił się 1. Pułk Bombowy "Hindenburg", a uroczystość przekazania lotniska odbyła się na Rynku w Kołobrzegu 26 kwietnia 1938 roku.

W 1936 roku lotnisko, tyle że dla wodnopłatów, zaczęło powstawać w oddalonym o kilkanaście kilometrów na zachód od Kołobrzegu Rogowie. Do tego celu wykorzystano jeziora Resko Przymorskie. Wokół jeziora powstał specjalny system śluz, pasy startowe, hangary, a także budynki i osiedle dla wojskowych. Więcej na temat jednostki w Rogowie można przeczytać na stronach www.festungkolberg.prv.pl.

Zarówno załogi lotniska w Bagiczu, jak i w Rogowie, mają swoje epizody w walce przeciwko Polakom w czasie kampanii wrześniowej. Od 1 września 1939 roku, samoloty tych jednostek uczestniczyły w rajdach bombowych nad Polską, szczególnie wzdłuż wybrzeża Bałtyku i okolic. Wraz z dogorywaniem hitlerowskiego porządku wojennego i rozpoczęciem wojny na terenie III Rzeszy, rogowskie lotnisko zaczęło funkcjonować w ramach zaimprowizowanego planu ewakuacji ludności cywilnej z oblężonych przez wojska radzieckie i polskie terenów. Most powietrzny pomiędzy Rogowem a innymi lotniskami Rzeszy zaczął funkcjonować na przełomie lutego i marca. W nocy z 3 na 4 marca 1945 roku rozpoczęło się oblężenie Twierdzy Kołobrzeg. Wysadzając tory w okolicach Korzystna, żołnierze oblegający twierdzę, odcięli ją od świata. Została jedynie droga morska (ciesząca się złą sławą po zatopieniu Wilhelma Gustloffa) oraz droga lotnicza.

Znana i spopularyzowana jest katastrofa samolotu Focke-Wulf-190 z Bagicza, który podczas ewakuacji 4 marca 1945 roku został trafiony i zatonął niedaleko główek portowych w Kołobrzegu. Jego szczątki zostały wydobyte w 1991 roku, a ciała dwóch lotników pochowano na kołobrzeskim cmentarzu w styczniu 1992 roku. Szczątki samolotu można zobaczyć w Muzeum Oręża Polskiego. Wracając do 1945 roku. W mieście na wieść tak szybkiego dotarcia sowieckich czołgów na przedmieścia - wybuchła panika. Ludzie, którzy docierali na dworzec kolejowy, dowiadywali się, że ostatni pociąg, który odjechał z dworca, stoi pod miastem, bo wysadzono tory. Padł więc rozkaz ewakuacji cywili do Dźwirzyna, a stamtąd do Rogowa. Ten fakt opisuje Hieronim Kroczyński w "Kronice Kołobrzegu": "Zgromadzonym cywilom polecono pieszo maszerować w kierunku Dźwirzyna, tam z bazy wojskowej nad jeziorem Resko Przymorskie startowały jeszcze łodzie latające Do-24 (jedna z 72 pasażerami i 4 członkami załogi uległa wypadkowi, szczątki w Muzeum Oręża Polskiego), ale droga ta była już ostrzeliwana przez radzieckie czołgi. Tylko część tych ludzi dotarła do Dźwirzyna, wielu poniosło śmierć, a większość zawróciła z powrotem do Kołobrzegu".

Temat tragedii Dornier Do-24 jest jedną z najciekawszych historii jeziora Resko. Samolot najprawdopodobniej uległ awarii w wyniku ostrzału 5 marca 1945 roku. Maszyna spadła do jeziora i zatonęła. Nikogo nie udało się uratować. W ciągu kilkudziesięciu lat, na powierzchnię udało się wydobyć kawałki tego samolotu. Ostatnia ekspedycja odbyła się ponad 2 lata temu. Fragmenty maszyny można zobaczyć w kołobrzeskim muzeum. Okazuje się jednak, że jest szansa na wydobycie wraku. Sprawą interesuje się burmistrz Trzebiatowa - Zdzisław Matusewicz. Pasjonatów wspiera Fundacja "Fort Rogowo" oraz Muzeum Oręża Polskiego na czele z dyrektorem Pawłem Pawłowskim. Pomoc Polakom proponują niemieckie organizacje pamięci. Trzeba określić stan wraku i znajdujących się na tym cmentarzysku szczątków, a następnie opracować skuteczną metodę wydobycia poszczególnych elementów. Tu na przeszkodzie mogą stanąć koszty lub procedury. Jak zaznacza dyrektor Paweł Pawłowski, wydobycie wraku Dornier Do-24, to marzenie niejednego muzealnika. To unikatowa maszyna.

Czy uda się odkryć tajemnicę jeziora Resko? Jak na razie, z ciemnych głębin i mułu udało się wydobyć szczątki poszycia, fragmenty elementarza i na przykład dziecięcy bucik. Od tej tragedii już niedługo upłynie 67 lat.

Fot. Przemysław Gryń

informacje kołobrzeg, rogowo, jezioro resko, dornier, szczątki

informacje kołobrzeg, rogowo, jezioro resko, dornier, szczątki, pawłowski

informacje kołobrzeg, rogowo, jezioro resko, dornier, szczątki

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt (napisz do nas). Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.