Overcast Clouds

10°C

Kołobrzeg

1 października 2022    |    Imieniny: Sława, Dionizy, Teofil
1 października 2022    
    Imieniny: Sława, Dionizy, Teofil

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

Historia przebudowy wejścia do portu

Kołobrzeski port był zawsze niezwykle ważny dla interesów miasta. Już od czasów średniowiecza stanowił o prospericie tutejszych mieszkańców. Był ważny nie tylko dla miejskiej gospodarki, ale także pod względem militarnym, jako zaopatrzenie twierdzy. Jego fortyfikacje były tak samo ważne. Utrata portu oznaczała de facto utratę strategicznego znaczenia twierdzy. Pod koniec XX wieku wejście do portu przebudowano, ale jak pokazują obecne czasy, inwestycja ta nie była do końca udana.

Nie wiemy, jak wyglądał kołobrzeski port w okresie średniowiecza. Z informacji zachowanych w zapiskach wynika, że stale trzeba było dbać o jego pogłębianie. W okresie późniejszym prawdopodobnie pod koniec wieków średnich i na początku epoki nowożytnej, wykonano nabrzeże równolegle wychodzące w morze. Taka konstrukcja jest zaznaczana na planach kołobrzeskiej twierdzy, pochodzących z Archiwum Wojennego w Sztokholmie. Do 1831 roku umacniano brzegi Parsęty i Kanału Drzewnego. Działania te wykonywało miasto, płacąc za to z kasy miejskiej. Natomiast dopiero w 1837 roku zakończono pertraktacje pomiędzy władzami lokalnymi a państwem, które przejęło kołobrzeski port wraz ze znajdującymi się tam urządzeniami. Umowę tę negocjował burmistrz Runge. Oficjalne przejęcie portu miało miejsc 2 sierpnia 1837 roku. Od tego czasu przeprowadzono wiele inwestycji, łącznie w budową nowego wejścia do portu, które zostało wydłużone. Nowe główki widoczne są na planie twierdzy sprzed jej likwidacji w 1872 roku. Konstrukcja główek składała się z usypanego kamienia, wzmocnionego konstrukcją drewnianą i żelazną. Całość prac przeprowadzono w latach 1853-1885. W 1866 roku przy wschodnim nabrzeżu pojawiła się obok stacji pilotów pierwsza latarnia morska. Była to lampa Fresnela zasilana olejem rzepakowym, wciągana na maszt, które światło było widoczne z 7,8 metrów nad poziomem morza. Było widoczne z 6 mil morskich. W 1899 roku latarnię zbudowano na niewykorzystywanym w celach wojskowych Forcie Ujście. W 1909 roku konstrukcję z „muru pruskiego” zastąpiono nowym budynkiem, który przetrwał do marca 1945 roku.

Zarówno w XIX jak i w XX wieku trwały dalsze prace modernizacyjne, budowa nowych basenów i nabrzeży. Przede wszystkim zlikwidowano Szaniec Heydego, który znajdował się po zachodniej stronie ujścia Parsęty. Na jego obszarze w latach 90-tych XX wieku zbudowano basen rybacki. Kolejny, powstał już po I wojnie światowej – w 1929 roku. Po wielkiej wojnie zbudowano także spichlerze i dokonywano kolejnych inwestycji modernizacyjnych.

Port handlowy został uruchomiony dopiero w 1948 roku. Zamknięto go w 1952 roku, a ponownie uruchomiono w latach 60-tych. Od samego początku powstawały tu różne zakłady związane z rybołówstwem, w tym „Barka”. Potem była Polska Żegluga Bałtycka. W 1969 roku oddano do użytku dworzec morski przy latarni morskiej. Tak naprawdę na rozwój portu bardzo mocno wpłynęło funkcjonowanie PŻB. To wówczas powstał projekt całkowitej przebudowy kołobrzeskiego portu o awanport, nowe nabrzeża oraz budowy obwodnicy Kołobrzegu prowadzącej do portu. Plany były naprawdę imponujące i gwarantowały rozwój portu na lata. Niestety, przebudowa wejścia do portu według planowanego projektu nie została zrealizowana. Zabrakło środków finansowych, a poza tym zmieniał się klimat polityczny końca lat 70-tych i 80-tych.

Temat konieczności przebudowy wejścia do kołobrzeskiego portu powrócił w latach 90-tych. Potrzebę inwestycji wskazywano na poziomie lokalnym i regionalnym, ale ciągle brakowało na ten cel pieniędzy. Dopiero rząd AWS zaakceptował określone rozwiązania infrastrukturalne i uruchomił środki finansowe na projekt poprawy dostępności do kołobrzeskiego portu od strony morza. Prace rozpoczęto 27 września 2000 roku, na miesiąc przed obchodami 1000-lecia utworzenia biskupstwa w Kołobrzegu. Projekt nie zakładał jednak budowy awanportu, a jedynie poszerzenie wejścia do portu i wydłużenie główek falochronów. Rozebrano falochron zachodni i zbudowano nowy – o długości 450 metrów. Zastosowano tu konstrukcję narzutową, zabezpieczoną gwiazdoblokami o wadze 5 ton z nadbudową żelbetową. Przebudowano część nabrzeży. Falochron wschodni został wydłużony o 150 metrów – łącznie ma 513 metrów. Początkowo jednak, prace odbywały się według wersji okrojonej. Dopiero w 2002 roku, za czasów rządu SLD-UP, powrócono do pierwotnej koncepcji. Prace realizowano w dwóch etapach, finansowanych na różnych poziomach, w konsekwencji czego, inwestycja ciągnęła się aż 10 lat. Warto podkreślić, że tak nie budowano nawet w PRL. Formalnie, prace zakończyły się w 2009 roku, jednak odbiór techniczny inwestycji nastąpił dopiero w 2010 roku. Inwestycję zrealizowała Hydrobudowa S.A. z Gdańska, od 2002 roku wspierana przez konsorcjum Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.

Obecnie, odległość między głowicami falochronu wynosi 80 metrów. Koszt inwestycji to144 452 349 zł. Dzięki temu do portu powinny wpływać jednostki o 100 metrach długości, 20 metrach szerokości i zanurzeniu do 5 metrów. Problem w tym, że w związku z oszczędnościami z roku milenijnego, przygotowany projekt zaoszczędził w kosztach przesunięcie główki zachodniej o 5-7 metrów na zachód. Dlatego, tak duże statki do portu jednak nie wchodzą.

Robert Dziemba






Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama