Light Snow

2°C

Kołobrzeg

9 grudnia 2022    |    Imieniny: Aneta, Leokadia, Wiesław
9 grudnia 2022    
    Imieniny: Aneta, Leokadia, Wiesław

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

historia kołobrzeg

Dziś od godziny 11.00 na dawnym „Bastionie” odbywać się będzie VII Zlot Zimnowojenny. Będzie 7 grup rekonstrukcyjnych i około 30 pojazdów, w tym czołg T72 czy T34-85. Zapraszam już dziś na to spotkanie z historią i możliwość zobaczenia, jak te pojazdy działają w praktyce.

Na Zlocie Zimnowojennym będzie można zobaczyć także dwa zabytki techniki, które poddane zostały renowacji w tym roku w Kołobrzegu. To dwie przyczepy: GAZ 704 i UAZ 8109, do ciągnięcia przez pojazdy marki GAZ i UAZ. Przyczepy te są dość trudne do dostania na rynku, a gdy się już trafiają, ich stan najczęściej, bo nie zawsze, pozostawia wiele do życzenia. I tak było w przypadku tych obiektów, które wymagały konserwacji i uzupełnień. W obydwu wymieniona została podłoga, gdyż projekt od samego początku zakładał, że przyczepy będą wykorzystywane do przewozu wyposażenia wojskowego grup rekonstrukcyjnych. Podłoga była jednak w stanie agonalnym i wymagała wymiany. Zastosowano do tego blachę giętą według oryginalnego wzoru.

Projekt GAZ-ów powstawał od 1946 roku. Po wprowadzeniu zmian, GAZ 69 produkowano od 1952 roku w Gorkiem, a od 1954 roku w Uljanowsku. W 1951 roku opracowano także projekt GAZ69 A – tzw. komandorka. Pojazdy te sukcesywnie zastępowały pojazdy GAZ 67, tzw. „Czapajewy”. Powstawały oczywiście wersje zmodernizowane, specjalnie dla wojska, jak na przykład GAZ69 z wyrzutnią 3M6 Trzmiel, wdrożony na stan w 1959 roku. Od tego również roku powstawał GAZ69 w wersji eksportowej jako wersja GAZ 69M i GAZ 69AM. Wyprodukowano ich łącznie ponad 630 tysięcy. Ponieważ auto było wyposażone oryginalnie w hak do prowadzenia przyczepy, takowe zaczęły powstawać nieco później, niż samo auto. W tej kwestii opieramy się na kwerendzie przeprowadzonej w publikacjach z okresu ZSRR. Przyczepa GAZ 704 była produkowana od 1955 roku już w Uljanowsku. Służyła do przewozu wojskowego wyposażenia. Wykorzystywano ją również do zabudowy, pełnej lub brezentowej. Adoptowano ją w ten sposób jako stację agregatów i innych wojskowych urządzeń niezbędnych w polu walki. Zawieszenie składa się z dwóch resorów piórowych, półeliptycznych, dwóch amortyzatorów hydraulicznych, dwustronnego działania, tłoczkowych. Rama jest tłoczona, nitowana, z uchylną klapą.

Od 1972 roku na użytek ZSRR i krajów satelickich zaczęły wchodzić pojazdy marki UAZ 469B, po zmianach w 1985 roku produkowany jako model UAZ 31512. Był niezwykle nowoczesny jak na swoje czasy w kategorii aut terenowych, brał udział we wszystkich konfliktach okresu zimnej wojny z udziałem ZSRR. I do tego modelu wprowadzono nową przyczepkę, która była niczym innym, jak zmodernizowaną wersją przyczepki GAZ-owskiej. Otrzymała oznaczenie UAZ 8109. Różniła się od pierwowzoru konstrukcją podłogi, a także niektórymi wymiarami. W wersji zmodernizowanej otrzymała również nowe oświetlenie. Obydwie przyczepy zostały oficjalnie wycofane z eksploatacji dekretem rządu Federacji Rosyjskiej N 1091 z dnia 11 września 1998 roku.

Obiekty zostały wypiaskowane, spawane, zabezpieczone specjalistycznym podkładem, a następnie pomalowane zgodnie z obowiązującą kolorystyką. Wyposażenie przyczepek zostało w części odrestaurowane, a w części udało się zdobyć elementy oryginalne produkcji ZSRR. Plandekę uszył nasz kolega Tomek z Zielonaskrzynia.pl. Obie przyczepy trafią do grup rekonstrukcyjnych: GRH Kołobrzeg i GRH Wybrzeże. Będą do zobaczenia na VII Zlocie Zimnowojennym. Nad całością wykonywanych prac czuwał i własnoręcznie je realizował Tomasz Jawdyk ze Stoczni Parsęta.

Robert Dziemba

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama