Clear Sky

3°C

Kołobrzeg

19 marca 2024    |    Imieniny: Józef, Bogdan, Marek
19 marca 2024    
    Imieniny: Józef, Bogdan, Marek

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

reklama

historia kołobrzeg

Dziś od godziny 11.00 na dawnym „Bastionie” odbywać się będzie VII Zlot Zimnowojenny. Będzie 7 grup rekonstrukcyjnych i około 30 pojazdów, w tym czołg T72 czy T34-85. Zapraszam już dziś na to spotkanie z historią i możliwość zobaczenia, jak te pojazdy działają w praktyce.

Na Zlocie Zimnowojennym będzie można zobaczyć także dwa zabytki techniki, które poddane zostały renowacji w tym roku w Kołobrzegu. To dwie przyczepy: GAZ 704 i UAZ 8109, do ciągnięcia przez pojazdy marki GAZ i UAZ. Przyczepy te są dość trudne do dostania na rynku, a gdy się już trafiają, ich stan najczęściej, bo nie zawsze, pozostawia wiele do życzenia. I tak było w przypadku tych obiektów, które wymagały konserwacji i uzupełnień. W obydwu wymieniona została podłoga, gdyż projekt od samego początku zakładał, że przyczepy będą wykorzystywane do przewozu wyposażenia wojskowego grup rekonstrukcyjnych. Podłoga była jednak w stanie agonalnym i wymagała wymiany. Zastosowano do tego blachę giętą według oryginalnego wzoru.

Projekt GAZ-ów powstawał od 1946 roku. Po wprowadzeniu zmian, GAZ 69 produkowano od 1952 roku w Gorkiem, a od 1954 roku w Uljanowsku. W 1951 roku opracowano także projekt GAZ69 A – tzw. komandorka. Pojazdy te sukcesywnie zastępowały pojazdy GAZ 67, tzw. „Czapajewy”. Powstawały oczywiście wersje zmodernizowane, specjalnie dla wojska, jak na przykład GAZ69 z wyrzutnią 3M6 Trzmiel, wdrożony na stan w 1959 roku. Od tego również roku powstawał GAZ69 w wersji eksportowej jako wersja GAZ 69M i GAZ 69AM. Wyprodukowano ich łącznie ponad 630 tysięcy. Ponieważ auto było wyposażone oryginalnie w hak do prowadzenia przyczepy, takowe zaczęły powstawać nieco później, niż samo auto. W tej kwestii opieramy się na kwerendzie przeprowadzonej w publikacjach z okresu ZSRR. Przyczepa GAZ 704 była produkowana od 1955 roku już w Uljanowsku. Służyła do przewozu wojskowego wyposażenia. Wykorzystywano ją również do zabudowy, pełnej lub brezentowej. Adoptowano ją w ten sposób jako stację agregatów i innych wojskowych urządzeń niezbędnych w polu walki. Zawieszenie składa się z dwóch resorów piórowych, półeliptycznych, dwóch amortyzatorów hydraulicznych, dwustronnego działania, tłoczkowych. Rama jest tłoczona, nitowana, z uchylną klapą.

Od 1972 roku na użytek ZSRR i krajów satelickich zaczęły wchodzić pojazdy marki UAZ 469B, po zmianach w 1985 roku produkowany jako model UAZ 31512. Był niezwykle nowoczesny jak na swoje czasy w kategorii aut terenowych, brał udział we wszystkich konfliktach okresu zimnej wojny z udziałem ZSRR. I do tego modelu wprowadzono nową przyczepkę, która była niczym innym, jak zmodernizowaną wersją przyczepki GAZ-owskiej. Otrzymała oznaczenie UAZ 8109. Różniła się od pierwowzoru konstrukcją podłogi, a także niektórymi wymiarami. W wersji zmodernizowanej otrzymała również nowe oświetlenie. Obydwie przyczepy zostały oficjalnie wycofane z eksploatacji dekretem rządu Federacji Rosyjskiej N 1091 z dnia 11 września 1998 roku.

Obiekty zostały wypiaskowane, spawane, zabezpieczone specjalistycznym podkładem, a następnie pomalowane zgodnie z obowiązującą kolorystyką. Wyposażenie przyczepek zostało w części odrestaurowane, a w części udało się zdobyć elementy oryginalne produkcji ZSRR. Plandekę uszył nasz kolega Tomek z Zielonaskrzynia.pl. Obie przyczepy trafią do grup rekonstrukcyjnych: GRH Kołobrzeg i GRH Wybrzeże. Będą do zobaczenia na VII Zlocie Zimnowojennym. Nad całością wykonywanych prac czuwał i własnoręcznie je realizował Tomasz Jawdyk ze Stoczni Parsęta.

Robert Dziemba

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama