Overcast Clouds

8°C

Kołobrzeg

19 kwietnia 2024    |    Imieniny: Adolf, Leon, Tymon
19 kwietnia 2024    
    Imieniny: Adolf, Leon, Tymon

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

W listopadzie, pisaliśmy o protokole Komisji Rewizyjnej w sprawie kontroli przetargów w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji (przeczytaj). Wówczas, krytycznie do jego działań odnosił się Krzysztof Plewko i zespół kontrolny.


Poszło o zapowiadaną kontrolę działań MOSiR i kontrowersji, które w tej sprawie pojawiały się od jakiegoś czasu. Przedstawiciele kontrolowanej jednostki nie zgadzali się z zarzutami od samego początku. Udało nam się do dotrzeć do pisma dyrektora Andrzeja Bejnarowicza skierowanego do Ryszarda Szufla, przewodniczącego Rady Miasta:

"W zakresie sprawdzenia przetargów i umów poza przetargowych na dzierżawy związane z kołobrzeską plażą , zlecane przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kołobrzegu za okres 3 ostatnich lat, poniżej przedstawiam uwagi o treści następującej:

1. Nie jest zasadne twierdzenie zawarte w Protokole, jakoby „budzi wiele wątpliwości” sposób przeprowadzenia procedury przetargowej (ściślej : KONKURSU OFERT) i podpisania samej dzierżawy na wydzierżawienie tarasu głowicy mola spacerowego, ponieważ nie wskazuje opis zawarty w przedmiotowym dokumencie uchybienia jakimkolwiek przepisom prawa  oraz oparte jest na braku rzetelnej analizy treści dokumentów dotyczących wskazanego wyżej postepowania przeprowadzonego przez MOSiR w Kołobrzegu. Zwrócenia przy tym szczególnej uwagi wymaga, że żaden organizator przetargu nie ma wpływu na decyzję o wycofaniu się jakiegoś oferenta z postępowania przetargowego, natomiast wyboru korzystnej oferty dokonano zgodnie z prawem i przede wszystkim interesem ogłaszającego przetarg, a ogłoszenie kolejnego postępowania prowadzi zawsze wprost do skutku uzyskania niższej wartości ofert niż w pierwszym postępowaniu przetargowym. Dlatego MOSiR w Kołobrzegu stwierdza, że bezzasadne i nieprawdziwe jest twierdzenie zawarte w przedmiotowym Protokole , jakoby wybór oferty Pana Macieja Trzcińskiego spowodował , że cyt. „Spółka Miejska MOSIR straciła 40 tyś zł rocznie co przez 5 lat da stratę 200 tyś zł”. Obok istoty sprawy przypomnienia wymaga , że MOSiR w Kołobrzegu oczywiście nie jest „Spółką Miejską”, co członkowie Komisji Rewizyjnej na pewno wiedzą lub powinni wiedzieć wnikliwie czytając dokumenty im przedłożone – niezależnie od faktu, że pojęcie „straty” ewidentnie mylone jest z własnym przekonaniem o hipotetycznej możliwości – nie znajdującej odzwierciedlenia w systemie prawa polskiego regulującego jedynie szkodę rzeczywistą i zyski utracone - w ich ocenie uzyskania czynszu dzierżawnego w wysokości wyższej o 40.000 zł rocznie. MOSiR w Kołobrzegu oświadcza i zapewnia, że postępowanie przetargowe skutkujące wyborem oferty nie jest dotknięte wadami w jakiejkolwiek części uprawniającymi członków Komisji Rewizyjnej do forsowania twierdzenia o rzekomej stracie z tego tytułu w wysokości opisywanej w przedmiotowym Protokole.

2. MOSiR w Kołobrzegu wskazuje, że z uwagi na brak pełnej znajomości dokumentacji przetargowej i po przetargowej , członkowie Komisji Rewizyjnej uznali , że cyt. „niezrozumiałym” jest dla nich jest fakt , iż ostatecznie umowę MOSiR w Kołobrzegu podpisał, natomiast paragon za zakupione towary i usługi na molo został wystawiony przez cyt. „firmę , która uchyliła się od zawarcia umowy co spowodowało duże straty dla MOSIR Kołobrzeg”. Należy w tym miejscu po pierwsze wskazać członkom Komisji, że jeżeli mają jakiekolwiek zastrzeżenia czy wątpliwości natury faktycznej lub prawnej w powyższym zakresie, to adresatem ich „wątpliwości” nie może być Rada Miasta, Prezydent czy wreszcie zakład budżetowy, a wyłącznie np. organy kontroli skarbowej. Po drugie należy wskazać, że umowa dzierżawy przewidywała możliwość poddzierżawy i postanowienia zawartej umowy (w szczególności w tym zakresie: § 5 pkt 7) były i są stale przestrzegane – co wprost wynika z treści dokumentów dołączonych do niniejszego pisma. W tej sytuacji twierdzenia członków Komisji Rewizyjnej o niezrozumieniu czegokolwiek w ocenie MOSiR w Kołobrzegu wynikają z braku pełnej znajomości dokumentów i przepisów obowiązującego prawa.


3. Odnosząc się do twierdzeń członków Komisji Rewizyjnej dotyczących cyt. „sposób podpisania dzierżawy bez przetargowej przez MOSIR Kołobrzeg  w dniu 30.04.2015 r. z firmą (…) budzi wiele zastrzeżeń” PONOWNIE należy wskazać , iż :

a) Ppodpisanie umowy nastąpiło w wyniku rozpatrzenia złożonej oferty w sytuacji braku zainteresowania przez kogokolwiek przejęciem obowiązku utrzymania stanu plaż wraz z obsługą ratowniczą (zatrudnianie ratowników) – co w Protokole tylko ogólnikowo jest wspomniane przy okazji omawiania wysokości czynszu jako cyt. „plus 21.000 zł z przeznaczeniem na obsługę ratowników”. Tym samym w sposób niepełny ocenili członkowie Komisji Rewizyjnej stan rzeczy wynikający z zawarcia umowy, ponieważ umknęła ich uwadze okoliczność, że w ten sposób zapewniono pełne zabezpieczenie plaży dla dobra osób z nich korzystających, jak też przekazano z tego tytułu całą odpowiedzialność innemu podmiotowi. Zważyć przy tym należy, że żadnych uchybień czy skarg w tym zakresie do dnia dzisiejszego nikt nie stwierdził. W tej sytuacji porównywanie przez członków Komisji Rewizyjnej danych odcinków plaży i zawartych umów w odniesieniu do wysokości opłacanych czynszów nie jest prawidłowe - w szczególności zważywszy na okoliczność, że różne miejsca plaż posiadają dla potencjalnych kontrahentów różne znaczenie, a nadto oprócz wskazanych w Protokole podmiotów nikt nie zgłosił się w celu zawarcia podobnych umów wraz z przejęciem obsługi ratowniczej plaż. Wyjaśnienia przy tym także ponownie wymaga, że właśnie z uwagi na obowiązek przejęcia obsługi ratowniczej plaż, z początkowych 15 zainteresowanych podmiotów w efekcie pozostały tylko dwa mogące spełnić określone przez MOSiR w Kołobrzegu wymagania w tym zakresie (w razie dalszej wątpliwości, opracowana i stosowana w tym zakresie procedura jest do wglądu w każdym czasie). Z tych przyczyn MOSiR w Kołobrzegu za zupełnie pozbawione podstaw faktycznych i bezzasadne ocenia twierdzenie członków Komisji Rewizyjnej , jakoby cyt. „Wynika z tego , że Firma (…) otrzymała nieodpłatnie możliwość prowadzenia w dużo lepszej lokalizacji niż Lider Konsorcjum dużego punktu gastronomicznego co budzi poważne zaniepokojenie Zespołu Kontrolnego. Jest to takie zarządzanie mieniem publicznym przez MOSIR i Prezydenta , które rodzi obawy działania na szkodę miasta”.
b) Odnosząc się do twierdzeń członków Komisji Rewizyjnej dotyczących sprawy niezdemontowania obiektu tymczasowego, co jest niezgodne z prawem budowlanym, ponownie wskazać należy, iż adresatem tego rodzaju zarzutów jest wyłącznie – właśnie stosownie do przepisów ustawy Prawo budowlane – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, natomiast MOSiR w Kołobrzegu za cały czas posadowienia takiego obiektu po upływie okresu wskazanego w umowie jest uprawniony do dochodzenia roszczeń cywilnoprawnych z tego tytułu – z zastrzeżeniem, że roszczenia te będą dochodzone dopiero po zamknięciu się takiego pozaumownego korzystania z uprzednio dzierżawionego/najmowanego terenu. Szkody zatem nie ma w opisanej sytuacji, istnieje natomiast pewność w zakresie uzyskania dodatkowych wpływów do kasy MOSiR w Kołobrzegu.
c) Odnosząc się do twierdzeń zawartych w Protokole odnośnie sprawy pana (…) ponownie wskazania wymaga, że wymagane prawem zgody zostały wydane , oferta ta została rozpatrzona w ramach miejsc dla tzw. hotelarzy, a suwerenna decyzja organu zarządzającego o wyborze danej oferty zgodnie z posiadanymi kompetencjami nie może stanowić podstawy do kreowania jakichkolwiek wątpliwości z tego tytułu, bowiem byłoby to zaprzeczeniem istoty sprawowania zwykłego zarządu w granicach i na podstawie przepisów obowiązującego prawa.
d) Odnosząc się do postulatu zawartego w Protokole dotyczącego „podejrzeń” członków Komisji co do legalności podłączenia do kanalizacji obiektu zlokalizowanego na Plaży Zachodniej, MOSiR w Kołobrzegu wskazuje, że nie jest organem uprawnionym w tym zakresie do jakiejkolwiek kontroli, natomiast przeprowadzona w dniu 13.08.2015 r. kontrola z udziałem kompetentnych przedstawicieli Urzędu Morskiego w Słupsku nie wykazała żadnych nielegalnych działań podmiotów funkcjonujących na kołobrzeskich plażach na podstawie zawartych umów. W tym stanie rzeczy MOSiR w Kołobrzegu informacyjnie podaje , że według posiadanej wiedzy obiekt na Plaży Zachodniej jest podłączony do kanalizacji na podstawie zawartej w tym celu stosownej umowy z Zespołem Szkół Morskich w Kołobrzegu.
e) Co do rzekomego wpływu do dnia 18.12.2015 r. 7 ofert, MOSIR w Kołobrzegu wskazuje niemożliwość ustosunkowania się do tego twierdzenia z uwagi na brak jakichkolwiek weryfikowalnych podstaw tego twierdzenia i jego sprzeczności z datami wpływu ofert.
W świetle powyższego należy stanowczo sprzeciwić się oderwanym od rzeczywistości twierdzeniom członków Komisji Rewizyjnej zawartym w Protokole , jakoby MOSiR w Kołobrzegu i Prezydent Miasta narażali na szkodę Gminy Miasto Kołobrzeg , czy też pozbawione konstruktywnej krytyki swoistemu i bezzasadnemu twierdzeniu , jakoby kołobrzeska plaża i jej okolice cyt. „nie są należycie wykorzystane do tego , aby wzbogacać miasto , a jest to przecież dobro , które przy odpowiednim wykorzystaniu może przynosić bardzo duże wpływy do budżetu miasta”.

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama